skip to Main Content
Wat Doet Een Reclamebureau?

Wat doet een reclamebureau?

Wat zijn de taken van een reclamebureau?

Wat een reclamebureau precies doet is een aardig simpele vraag met veel antwoorden. Reclamebureaus regelen het design en de publicatie van advertenties in geprinte media. Tegenwoordig heb je ook reclames op tv en deze reclames vallen daar ook onder. Verder kun je reclames op het internet en de radio vinden. Wat een reclamebureau doet is een bepaald verhaal omzetten in een reclamecampagne. Zo proberen reclamebureaus de boodschap op een actieve en aantrekkelijke manier over te brengen. Bij reclamebureaus zul je veel creatieve mensen gaan vinden. Zij zorgen voor de uitstraling en het gezicht van het bedrijf.

De creatieveling

Binnen reclamebureaus heerst veel discipline. Een reclamebureau is vooral actief bezig met bijvoorbeeld het designen van websites, het bedenken van marketing strategieën, copywriting, fotografie en grafisch ontwerpen. Ook werkt een reclamebureau aan verschillende analyses en doen ze veel marktonderzoek. Dat is voor hen dagelijkse routine. Zij helpen je met van alles, van het ontwerpen van een bedrijfsidentiteit tot het maken van reclames op het internet en TV. Ze werken erg gedetailleerd, want het hele verhaal moet kloppen en alles moet op één lijn zijn.

De Digital Era

Tegenwoordig is de digitale wereld veel verder gemoderniseerd. We hebben inmiddels niet alleen een TV en een radio tot onze beschikking. Het internet heeft grotendeels van de wereld veranderd en zo dus ook voor reclamebureaus. Door de komst van het internet hebben reclamebureaus nu veel meer opties wat betreft het adverteren. Sinds de Digital Era is aangebroken wordt het voor marketingbureaus steeds moeilijker gemaakt om de aandacht van een bepaalde doelgroep te kunnen krijgen. Gericht werken is hier van uiterste belang. Je moet niet alleen waardevolle content schrijven, maar ook de uitstraling moet perfect zijn. Nu wordt het je steeds moeilijker gemaakt om de volledige aandacht van anderen te krijgen, aangezien veel informatie razendsnel voorbij gaat. Een goed reclamebureau weet hoe hij op zo’n situatie moet inspelen en de aandacht van een bepaalde doelgroep onder de aandacht weet te krijgen.

Eerste indruk is erg cruciaal!

Een goede reclamecampagne wordt gezien, onthouden en via social media kanalen gedeeld. Vaak gebeurt dit via een middel tot groot publiek. Voordat een reclamecampagne wordt gemaakt wordt eerst uitvoerig besproken met de belanghebbenden wat zij allemaal graag in hun campagne willen zien. Het blijft niet alleen bij brainstormen en het bedenken van keywords. Na uitgebreid overleg te hebben gehad, bedenkt het reclamebureau verschillende strategieën. Afhankelijk van het doel en de strategie worden de marketingmiddelen ingezet om tot een succesvol campagne te komen. De copywriter zal aan een verhaal werken, de grafische designers regelen het beeld en het geluid, de online marketeers regelen de websites en ga zo maar door. Ook moet de juiste toon gevonden worden; moet het een blije toon zijn of juist een toon die erg serieus over moet komen? Al met al, moet een reclamecampagne van begin tot eind helemaal kloppen. Het doel is vaak om meer naamsbekendheid te kunnen creëeren door een goed verhaal te vertellen voor een groot publiek. Een geslaagde reclamecampagne is niet alleen je doelen halen; het liefst wil je deze doelen laten overstijgen.

Back To Top